Turizmin büyümeye katkısı salgın öncesi seviyeye ulaşamadı
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) turizm uydu hesabı 2019-2022 bilgilerini yayınladı.
Buna göre turizme yönelik çalışmalar; Ziyaretçilere yönelik konaklama hizmetleri, yeme-içme hizmetleri ve yolcu taşıma hizmetleri 2022 yılında bir önceki yıla göre artış gösterse de salgın öncesi seviyelerine dönemedi. Söz konusu bilgiler 2019 yılının, yani pandemi öncesi bilgilerin gerisinde kalıyor.
Yurt içi turizm tüketiminin yurt içi arz içindeki payı 2019 yılında yüzde 3,9 olarak kaydedilirken, 2022 yılında yüzde 3,3 seviyesinde kaldı.
Doğrudan turizmin brüt katma değer içindeki payı 2019 yılında yüzde 4,6 iken 2022 yılında yüzde 4,4 olarak kaydedildi.
Türkiye’de turizm amaçlı toplam tüketim maliyeti 2022 yılında 1 trilyon 311 milyar 367 milyon 401 bin lira olarak belirlendi.
İlk kez açıklanan istatistiklerle turizmin ekonomik etkilerinin ulusal hesaplar doğrultusunda arz ve talep yaklaşımıyla ölçülmesi amaçlandı. İstatistikler, uluslararası düzeyde ayrıntılı ve analitik bilgi sağlayan entegre bir yöntem kullanılarak hesaplanmıştır.
Buna göre ülkede turizm amaçlı toplam tüketim değeri 2022 yılında 1 trilyon 311 milyar 367 milyon 401 bin lira olacak. Turizm amaçlı toplam tüketim fiyatının toplam yurt içi arz içindeki payı ise yüzde 3,3 olarak hesaplandı.
İstihdam edilen kişi sayısı bir önceki yıla göre artış gösterdi ancak pandemi öncesine dönemedi.
Türkiye’de doğrudan turizm amaçlı brüt katma değer 2022 yılında 586 milyar 764 milyon 260 bin lira oldu. Doğrudan turizm amaçlı brüt katma değerin toplam brüt katma değer içindeki payı yüzde 4,4 oldu.
Doğrudan turizm amaçlı turizm branşlarında istihdam edilen kişi sayısı 2022 yılında bir önceki yıla göre yüzde 27 artarak 885 bin kişiye ulaştı. Söz konusu dönemde turizm sektöründeki istihdamın toplam istihdam içindeki payı yüzde 2,9 olarak belirlendi.
Turizmde istihdam edilen kişi sayısı 2019’da 935 bin kişi olarak kaydedilirken, 2020’de 627 bine, 2021’de 697 bine, 2022’de ise 885 bine yükseldi.
Tüm seyahat acenteleri ve diğer rezervasyon hizmetleri turizm amaçlı yapılmıştır. Bu dönemde konaklama hizmetlerinin yüzde 97,4’ü, yolcu taşımacılığının yüzde 64,6’sı ve kültürel hizmetlerin yüzde 45,4’ü turizm amaçlı sağlandı.